Gepost op

Revisie Elektrische Installatie

Bestaande Situatie

Toen ik de Escape kocht zag het er allemaal netjes uit. Van buiten tenminste. Bij het documenteren van de betsaande installatie, bleek al snel dat de twee forse service accu’s niet heel veel functie hadden. Er liep aparte kabel van het paneel voor de radio en de min van de koelkast zat direct op de service accu. De plus liep via het schakelpaneel, wat aangesloten was op de startaccu. Er is wel een splitsingsdiode gebruikt, maar dat was het wel. Ook de positie van de walstroomlader, indezelfde bakskist als de accu’s boven het wieltje van de snelheidslog was niet heel handig gekozen. Al met al niet heel intelligent ingebouwd, wat we ook al gemerkt hadden na een nachtje marekrite in Friesland. Startkabels waren nodig om de motor weer te starten, dus dat schoot niet echt op. Bovendien viel er op het kabelwerk nog wel het een en ander aan te merken; de foto’s spreken voor zich: Kabel Spaghetti

Het ontwerp

Even een paar uitgangspunten:

  1. Veilig.
  2. Service accu en start accu gescheiden. Alle niet motor systemen worden gevoedt vanaf een nieuw schakelpaneel
  3. Bestaande kabels zoveel mogelijk gebruiken

 

Dan moet het er ongveer zo uit gaan zien:

Het resultaat

Oordeel zelf

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *