Gepost op

Eerste motor onderhoud

Inmiddels heb ik onderhoud aan de motor laten uitvoeren. Met de winter op komst leek me dat wel handig. De aardige jongens van de jachtservice op de haven waren wel bereid om te helpen, tegen een mooie vergoeding uiteraard.

Ik heb natuurlijk de kunst zitten afkijken, en hier zijn mijn notities van dit bezoek.

Toegang tot de motor

Als eerste was het even uitvogelen hoe we het beste bij de motor konden komen. Die zit onder de salon tafel en hoe zit dat nou precies? Er zitten vier boutjes boven aan de tafel, in het handschoenen bakje. Die gaan los, plus een stuk of wat schroeven aan de kopse kant van de verticale plaat. Nadat die eruit zijn, til je met zijn tweeen de tafel zo op, zet hem een klein beetje dwars op de steun, en je hebt prima toegang tot de motor!

Onderhoud uitgevoerd

De monteur heeft de volgende zaken uitgevoerd:

  • beoordelen van de algehele staat van de motor.
  • Standaard jaarlijks onderhoud:
    • Motor olie verversen
    • Keerkoppeling olie verversen
    • impeller vervanger
    • Oliefilter vervangen
    • Brandstof fijn filter vervangen
    • Brandstof grof filter vervangen
    • Luchtfilter schoongemaakr
  • Nieuwe CAM in de impeller pomp om de capaciteit van de koelwaterpomp iets te vergroten
  • Omdraaien van het afdekplaatje van de impellerpomp
  • Koelwater slangen vervangen.

Alles weer aangesloten, de motor ontlucht en proefgedraaid.

Probleempjes

Er zit wat bacteriegroei in het groffilter. Iets om in de gaten te houden

Het manchet van de schroefas-afsluiting is zwaar versleten en lekt. Deze moet vervangen worden en daarvoor moet de boot uit het water. Dus hij gaat toch de kant op deze winter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *