Gepost op

Revisie Elektrische Installatie

Bestaande Situatie

Toen ik de Escape kocht zag het er allemaal netjes uit. Van buiten tenminste. Bij het documenteren van de betsaande installatie, bleek al snel dat de twee forse service accu’s niet heel veel functie hadden. Er liep aparte kabel van het paneel voor de radio en de min van de koelkast zat direct op de service accu. De plus liep via het schakelpaneel, wat aangesloten was op de startaccu. Er is wel een splitsingsdiode gebruikt, maar dat was het wel. Ook de positie van de walstroomlader, indezelfde bakskist als de accu’s boven het wieltje van de snelheidslog was niet heel handig gekozen. Al met al niet heel intelligent ingebouwd, wat we ook al gemerkt hadden na een nachtje marekrite in Friesland. Startkabels waren nodig om de motor weer te starten, dus dat schoot niet echt op. Bovendien viel er op het kabelwerk nog wel het een en ander aan te merken; de foto’s spreken voor zich: Kabel Spaghetti

Het ontwerp

Even een paar uitgangspunten:

  1. Veilig.
  2. Service accu en start accu gescheiden. Alle niet motor systemen worden gevoedt vanaf een nieuw schakelpaneel
  3. Bestaande kabels zoveel mogelijk gebruiken

 

Dan moet het er ongveer zo uit gaan zien:

Het resultaat

Oordeel zelf

 

Gepost op

Schroefas Manchet Vervangen

Mijn schroefasmanchet was verrot, lekte en moest vervangen worden. Nadat ik de vulcanische tape die ik er omheen gewikkeld had toen de boot nog in het water lag eraf gepeuterd had, zag je pas hoe groot de scheur was. Heb geloof ik geluk gehad dat ze niet gezonken is…

Dat is een klus die ook maar uit heb laten voeren. De volgende stappen zijn uitgevoerd:

  • Slangenklemmen rond de manchet verwijderen
  • Slagpen uit de klem van de keerkoppeling verwijderen met een drevel
  • Inbusbouten keerkoppeling houden losmaken en een schroevedraaier tussen de klem om hem open te houden
  • De schroefas kan nu buiten naar achtergetrokken worden.
  • Het lager kwam half mee naar buiten, en moest dus ook vervangen worden. Het is een messing buis met een borgschroef. Schroefje los en het lager kon verwijderd worden
  • De enigszins incourante maat van het manchet (25-40) was niet op voorraad, dus naar Vetus zaandam gereden om het juiste manchet op te halen (ZWB25)
  • Monteren was het tegenovergestelde van demonteren, dus niet heel ingewikkeld..
  • Op het nieuwe manchet zit nu een ontluchtingsslang. Die is afsluitbaar voor winterklaarmaken in het water. Je kan dan lucht in het manchet blazen zodat er geen water instaat, en niet stuk vriest. De slang komt omhoog in het keuken kastje dus daar zie je niets van šŸ˜‰

 

Gepost op

Eerste motor onderhoud

Inmiddels heb ik onderhoud aan de motor laten uitvoeren. Met de winter op komst leek me dat wel handig. De aardige jongens van de jachtservice op de haven waren wel bereid om te helpen, tegen een mooie vergoeding uiteraard.

Ik heb natuurlijk de kunst zitten afkijken, en hier zijn mijn notities van dit bezoek.

Toegang tot de motor

Als eerste was het even uitvogelen hoe we het beste bij de motor konden komen. Die zit onder de salon tafel en hoe zit dat nou precies? Er zitten vier boutjes boven aan de tafel, in het handschoenen bakje. Die gaan los, plus een stuk of wat schroeven aan de kopse kant van de verticale plaat. Nadat die eruit zijn, til je met zijn tweeen de tafel zo op, zet hem een klein beetje dwars op de steun, en je hebt prima toegang tot de motor!

Onderhoud uitgevoerd

De monteur heeft de volgende zaken uitgevoerd:

  • beoordelen van de algehele staat van de motor.
  • Standaard jaarlijks onderhoud:
    • Motor olie verversen
    • Keerkoppeling olie verversen
    • impeller vervanger
    • Oliefilter vervangen
    • Brandstof fijn filter vervangen
    • Brandstof grof filter vervangen
    • Luchtfilter schoongemaakr
  • Nieuwe CAM in de impeller pomp om de capaciteit van de koelwaterpomp iets te vergroten
  • Omdraaien van het afdekplaatje van de impellerpomp
  • Koelwater slangen vervangen.

Alles weer aangesloten, de motor ontlucht en proefgedraaid.

Probleempjes

Er zit wat bacteriegroei in het groffilter. Iets om in de gaten te houden

Het manchet van de schroefas-afsluiting is zwaar versleten en lekt. Deze moet vervangen worden en daarvoor moet de boot uit het water. Dus hij gaat toch de kant op deze winter