Geplaatst op Geef een reactie

Solo in de mast

Er zijn verschillende methoden om alleen in de mast te komen. Onderaan deze pagina heb ik een lijstje met links naar de verschillende methodes. Ik doe het op de bergbeklimmer  methode met behulp van een Petzl grigri.

Dit is wat je nodig hebt:

  • Petzl grigri
  • Een jumar of handstijgklem
  • Klimgordel
  • 4 karabiners, met schroef sluiting
  • Klim katrol
  • Drie schlinges, een kort, twee langer
  • Een geschikte lijn in een loop geknoopt om jezelf met een prusikknooop te zekeren
  • Optioneel: klimtouw 9,5mm

Je kunt alles online, of bij een sportwinkel als Decathlon of een klimwinkel als Bever aanschaffen.

Instructies

Voorbereiding

  1. Kies twee vallen die tot de top van de mast komen. De grigri en jumarklem werken het beste met een lijn van ongeveer 10mm dikte. Als je vallen dikker of dunner zijn, gebruik dan een klimtouw dat je met een val tot de top van de mast trekt. Een van de vallen/lijnen wordt je zekeringslijn, de andere je klimlijn.
  2. Zet zowel de klimlijn als de zekeringslijn goed vast. Je leven hangt er vanaf, dus door een stopper, plus beleggen op een lier, en dan nog op een kikker.
  3. Knoop de prusik in je zekeringslijn en maak die vast aan je klimgordel met een karabiner. Schuif deze steeds zo hoog mogelijk. Test dat hij houdt door er even in te gaan hangen
  4. Monteer de grigri in het klimtouw. Let op de juiste richting. Met een karabiner bevestig je de grigri aan je klimgordel. Draai de karabiner dicht! Test dat de grigri houdt
  5. Bevestig de jumar klem boven de grigri. Maak met twee karabiners en een lange schlinge de jumar klem vast aan je klimgordel.
  6. Bevestig de klimkatrol aan de jumar klem en lus de klimlijn van onder de grigri door de klimkatrol.
  7. De korte schlinge gaat in de carabiner van de grigri. Deze moet net lang genoeg zijn dat je er in kunt gaan staan
  8. De lange schlinge gaat in de bovenste carabiner van de Jumar klem. Ook hier moet je in kunnen gaan staan

Klimmen

  1. Als je nu aan de klimlijn trekt onder de klimkatrol dan ga je omhoog. Je moet ongeveer een derde van je lichaamsgewicht trekken. Als dat niet lukt kun je met een tweede prusik-voetlus in de lijn gaan staan en je sterkere benen gebruiken.
  2. Na een paar keer trekken zijn je lussen verdwenen en moet je de jumar klem omhoog schuiven om verder te kunnen klimmen. Schuif dan ook je prusik knoop op je zekeringslijn naar boven.
  3. Herhaal vanaf punt 1 tot je op de gewenste hoogte bent.

De eerste keer zou ik niet verder dan een meter boven het dek gaan. Oefen dan eerst om naar beneden te gaan!

Let op! De jumar klem moet om los te komen vaak nog een klein stukje naar boven geschoven worden. Schuif die dus niet tot aan de top van de mast. Om werk boven op de mast te doen, moet je in een voetlus gaan staan. Je kunt dan

Naar beneden

  1. Om naar beneden te gaan, moet je de katrol en jumar klem weghalen.
  2. Begin met de katrol. Hang die aan je klimgordel
  3. Nu kun je Jumar klem weghalen, die hang je ook aan je klimgordel met de karabiner en schlinge.
  4. Je hangt nu alleen aan de grigri, en natuurlijk ook nog de prusikknoop aan de zekeringslijn. Schuif de prusikknoop een eindje naar beneden
  5. Trek voorzichtig aan de hendel van de grigri. Je zakt dan langzaam naar beneden. Als je te hard aan de handel trekt gaat het ongecontroleerd
  6. Als je beneden bent, maak je alles los en laat het bloed weer naar je benen stromen ­čśë

Verder nog

Je zult iets moeten verzinnen om je gereedschap mee naar boven te nemen. Als ik alleen een schroevedraaier en een lampje nodig heb, dan voldoet een dijbeenzak van een outdoorbroek, voor meer hang ik een rugzakje voor mijn buik. Het blijft gehannes, dus voorzichtigheid en extra borglijntjes voor groter gereedschap, handboormachines, klinknagel tangen, etc is wel zo veilig en verstandig!

Andere methodes

  • Top climber
  • Mastladder
  • Laat jezelf ophijsen door een ander
  • Prusikken
  • Huur een kraan/hoogwerker
  • Strijk de mast
Geplaatst op Geef een reactie

Stuurboord – Bakboord

Op een mooize zomerdag

Op zondag 16 juni 2019 vertrokken we vanuit Volendam, waar we een nachtje geslapen hadden. We besluiten nog een stukje over het Markermeer te zeilen voordat we terug gaan naar Monickendam. Veel wind is er niet, 1-2 Bft uit het zuid westelijke richting. We varen de Gouwzee af en richting paard. Daar keren we om, en varen richting de strekdam van Marken. Het puntje is net bezeild, we blijven net buiten de fontuinkruid velden en ondieptes die voor Marken liggen. Erg druk is het nog niet. Ondertussen neemt de wind iets toe 3-4 Bft, en met de grote genua hebben we best veel zeil opstaan. In vlagen moeten we allebei aan de hoge kant zitten om de Escape een beetje in balans te houden. Best lekker aan de wind zeilend met het zeil over stuurboord varen we terug

Mijn vriendin, voormalig zeilinstructeur en ervaren zeilster,  kijkt onder de Genua door, om de dode hoek te kunnen overzien. Er is niets te zien wat op aanvaring ligt. En ze komt weer aan de hoge kant zitten. Ik maak nog een slechte grap dat dit best wel wat gewicht op de juiste plek is. Nog geen 1-2 minuten later hoor ik ineens iets van een kreet van het water, Bakboord en zie ik in een flits achter de genua een andere boot aan komen. Ik probeer nog door af te vallen de impact van de nu onvermijdelijke botsing te verminderen, maar de ander doet weinig, behalve met een grote klap zijn anker bij ons midscheeps naar binnen varen tot ongeveer halverwege de kombuis. Mijn vriendin vliegt door de klap hard naar voren tegen het kajuitdak en houdt daar een paar flinke blauwe plekken aan over.

Mijn eerste reactie is overstag om het onstane gat aan stuurboord boven de waterlijn te houden, zeilen naar beneden en dan motor aan, en zien wat we moeten doen. Ondertussen zie ik ook dat de ander weer zijn zeilen aanhaalt en aanstalten maakt om door te varen. Hij (het is een solozeiler) mompelt iets van “ik kwam toch van links”, en ondanks dat ik hem hard (en vloekend) aanroep gaat hij er vandoor. Eigen veiligheid moeten we nu echter eerst even voor zorgen, dus tegen de tijd dat alles naar beneden is, en we hebben kunnen vaststelllen dat ondanks een gapend gat, we (gelukkig) geen water maken. De ander is intussen een meter of 500 verderop en zeilt richting het paard alsof er niets gebeurd is. Het is een wat ouder jachtje, 28-30ft, met bordeaux rode strepen op de verkleurde romp.┬á Er staan vaal gele slechte zeilen op, niet erg geweldig getrimd. Een naam valt niet meer te ontwaren.

Het besluit om┬á er niet achter aan te gaan was niet heel moeilijk, en we varen terug op de motor naar Monickendam. Geschrokken, balend, verdrietig, boos. Er gaat nogal wat door je heen op zo’n moment. Ik bel de jachthaven, en als we na drie kwartier terug zijn kunnen we gelijk de kraan in en het water uit. Jezus wat zijn we geschrokken en wat ziet dat gat er slecht uit.

We ruimen de zaak op,  zo goed en kwaad als dat gaat, doen een dekzeil over het gat om vervolgschade zo veel mogelijk te beperken, halen al vast wat spullen van de boot, en gaan naar huis. Die avond doe ik online aangifte bij de politie, en stuur een bericht naar de verzekering.

De afhandeling

Dan begint de ellende. Van de politie ook nooit meer wat gehoord, behalve dat er onvoldoende aanknopingspunten zijn tot verder onderzoek. Ik bel nog wat jachthavens rond het markermeer, maar kom niet ver. Van de verzekering krijg ik na een week of wat te horen dat er een schade expert wordt ingeschakeld. Het is iemand uit Noord-Holland, en na een week of drie hebben we eindelijk een afspraak, en in de tussentijd heb ik een offerte voor herstel gekregen van de jachtservice. . Meer dan de verzekerde waarde, dus dat ziet er niet best uit. Tijdens de afspraak wordt inderdaad bevestigd dat de Escape economisch total loss is. Gezien de aard van de schade, die behoorlijk structureel is, besluit ik daarmee akkoord te gaan. Ik haal al mijn “persoonlijke” spullen van boord, en laat met pijn in mijn hart de Escape achter. Niet meer omkijken.

Na lang wachten komt er na drie maanden een taxatie van de waarde, die uiteraard tegenvalt, maar op dat moment ben ik aan het verhuizen en het zal me verder een rotzorg zijn, en eind september staat er een bedrag op mijn rekening. Het is maar geld he..

Wat had ik anders kunnen doen

Aanvaring voorkomen?

Hier geloof ik niet zo in. We hebben en we kijken goed. We hebben samen zo’n 70 jaar zeilervaring, weliswaar vooral op klein water, maar daar is het vaak nog veel drukker. Het is mogelijk dat we de andere boot gemist hebben bij het kijken vanaf de lage kant naar de dode hoek, maar het is veel waarschijnlijker dat hij kort van te voren van richting is veranderd, zonder op te letten waar hij heen ging. Het is me volstrekt onduidelijk waarom hij de koers voer die hij voer; in die richting lagen alleen maar water planten, en zowel het paard als de kop van de strekdam waren bezeild. En hij is doorgevaren… dat doe je niet zomaar.

Mayday

Achteraf gezien hadden we gelijk een mayday moeten doen en de kustwacht den Helder of de centrale meldpost IJsselmeer moeten oproepen. Die hadden dan in ieder geval de waterpolitie kunnen waarschuwen, en gezien de grootte van het gat was verder doorscheuren niet eens heel erg onwaarschijnlijk. Dan hadden we in ons reddingsvlot kunnen stappen…

Snellere Afhandeling

Geen idee hoe ik dat voor elkaar had kunnen boxen, maar drie maanden is natuurlijk veels te lang, en het uitbetaalde bedrag schamel als je ziet wat ik in drie in de Escape had geinvesteerd. Die schade expert was een hork en geen knip voor zijn neus waard. Zijn taxatie was niet onderbouwd, ik moest achter iedere afspraak aan bellen, en communicatie was altijd moeizaam en doorspekt van ongepaste joviale slechte grappen. ├Ćk zie dat U ook besmet bent met botulisme…┬á Waarschijnlijk had ik mijn eigen expert of een (rechtsbijstand)advocaat moeten inschakelen voor een beter resultaat.

Persoonlijke items

Ik heb best wel wat van boord gehaald, in ieder geval alles wat los zat, maar er is ook veel achter gebleven; met name zaken die ik vernieuwd had, mooie Lewmar blokken aan de mast, peperdure spinlock klemmen engeleiders op het kajuitdak, alle lijnen waren vernieuwd, apparatuur en zo kan ik wel even doorgaan. Ik had graag 250 euro minder van de sloper gekregen en alles zelf gedemonteerd, om te hergebruiken, maar volgens de expert mocht dat niet want dat zou tot “verbetering” leiden.┬á Dit voelt buitengewoon onrechtvaardig. Had ik een andere aanpak kunnen afdwingen???

Geplaatst op

Revisie Elektrische Installatie

Bestaande Situatie

Toen ik de Escape kocht zag het er allemaal netjes uit. Van buiten tenminste. Bij het documenteren van de betsaande installatie, bleek al snel dat de twee forse service accu’s niet heel veel functie hadden. Er liep aparte kabel van het paneel voor de radio en de min van de koelkast zat direct op de service accu. De plus liep via het schakelpaneel, wat aangesloten was op de startaccu. Er is wel een splitsingsdiode gebruikt, maar dat was het wel. Ook de positie van de walstroomlader, indezelfde bakskist als de accu’s boven het wieltje van de snelheidslog was niet heel handig gekozen. Al met al niet heel intelligent ingebouwd, wat we ook al gemerkt hadden na een nachtje marekrite in Friesland. Startkabels waren nodig om de motor weer te starten, dus dat schoot niet echt op. Bovendien viel er op het kabelwerk nog wel het een en ander aan te merken; de foto’s spreken voor zich: Kabel Spaghetti

Het ontwerp

Even een paar uitgangspunten:

  1. Veilig.
  2. Service accu en start accu gescheiden. Alle niet motor systemen worden gevoedt vanaf een nieuw schakelpaneel
  3. Bestaande kabels zoveel mogelijk gebruiken

 

Dan moet het er ongveer zo uit gaan zien:

Het resultaat

Oordeel zelf

 

Geplaatst op

Schroefas Manchet Vervangen

Mijn schroefasmanchet was verrot, lekte en moest vervangen worden. Nadat ik de vulcanische tape die ik er omheen gewikkeld had toen de boot nog in het water lag eraf gepeuterd had, zag je pas hoe groot de scheur was. Heb geloof ik geluk gehad dat ze niet gezonken is…

Dat is een klus die ook maar uit heb laten voeren. De volgende stappen zijn uitgevoerd:

  • Slangenklemmen rond de manchet verwijderen
  • Slagpen uit de klem van de keerkoppeling verwijderen met een drevel
  • Inbusbouten keerkoppeling houden losmaken en een schroevedraaier tussen de klem om hem open te houden
  • De schroefas kan nu buiten naar achtergetrokken worden.
  • Het lager kwam half mee naar buiten, en moest dus ook vervangen worden. Het is een messing buis met een borgschroef. Schroefje los en het lager kon verwijderd worden
  • De enigszins incourante maat van het manchet (25-40) was niet op voorraad, dus naar Vetus zaandam gereden om het juiste manchet op te halen (ZWB25)
  • Monteren was het tegenovergestelde van demonteren, dus niet heel ingewikkeld..
  • Op het nieuwe manchet zit nu een ontluchtingsslang. Die is afsluitbaar voor winterklaarmaken in het water. Je kan dan lucht in het manchet blazen zodat er geen water instaat, en niet stuk vriest. De slang komt omhoog in het keuken kastje dus daar zie je niets van ­čśë

 

Geplaatst op

Eerste motor onderhoud

Inmiddels heb ik onderhoud aan de motor laten uitvoeren. Met de winter op komst leek me dat wel handig. De aardige jongens van de jachtservice op de haven waren wel bereid om te helpen, tegen een mooie vergoeding uiteraard.

Ik heb natuurlijk de kunst zitten afkijken, en hier zijn mijn notities van dit bezoek.

Toegang tot de motor

Als eerste was het even uitvogelen hoe we het beste bij de motor konden komen. Die zit onder de salon tafel en hoe zit dat nou precies? Er zitten vier boutjes boven aan de tafel, in het handschoenen bakje. Die gaan los, plus een stuk of wat schroeven aan de kopse kant van de verticale plaat. Nadat die eruit zijn, til je met zijn tweeen de tafel zo op, zet hem een klein beetje dwars op de steun, en je hebt prima toegang tot de motor!

Onderhoud uitgevoerd

De monteur heeft de volgende zaken uitgevoerd:

  • beoordelen van de algehele staat van de motor.
  • Standaard jaarlijks onderhoud:
    • Motor olie verversen
    • Keerkoppeling olie verversen
    • impeller vervanger
    • Oliefilter vervangen
    • Brandstof fijn filter vervangen
    • Brandstof grof filter vervangen
    • Luchtfilter schoongemaakr
  • Nieuwe CAM in de impeller pomp om de capaciteit van de koelwaterpomp iets te vergroten
  • Omdraaien van het afdekplaatje van de impellerpomp
  • Koelwater slangen vervangen.

Alles weer aangesloten, de motor ontlucht en proefgedraaid.

Probleempjes

Er zit wat bacteriegroei in het groffilter. Iets om in de gaten te houden

Het manchet van de schroefas-afsluiting is zwaar versleten en lekt. Deze moet vervangen worden en daarvoor moet de boot uit het water. Dus hij gaat toch de kant op deze winter